Girişimcilik, eğitimle kazanılabilecek bir teorik ve pratik çalışmalar bütünü mü, yoksa daha fazlasına mı ihtiyaç var? Bu soruya bakın Coventry Üniversitesi Rektörü John Latham nasıl cevap veriyor:
"Girişimcilik ve Yenilikçilik eğitimi ve iş sonuçları açısından İngiltere'nin en iyi 3 üniversitesi arasındayız. Diğer ikisi Oxford ve Cambridge!"
Kadir Has Üniversitesi Girişimcilik ve Yenilikçilik Merkezi'nin davetlisi olarak öğrencilere bir konferans veren Coventry Üniversitesi Rektörü John Latham, konuşmasının hemen başında bu sözleri söylediği sırada, elimde akıllı telefon, seminerin canlı yayın linkini paylaşıyordum. içimden geçen "Yok artık!" tarzı bir düşünceyle elimdeki telefonu cebime koydum ve konuşmaya odaklandım.
Slaytlarda birbirinin peşi sıra akan rakamlar inanılacak gibi değildi; 2014 yılı itibarıyla her yıl 600 yeni iş girişimini bünyesine kabul eden ve bunların civarının ticari sıçrama (spin-out) yaptığı, irili ufaklı 10.000 şirketle yaptıkları işlerden yılda 250 milyon pound gelir elde eden ve bu gelirin 50 milyonunu da geliştirme bütçesi olarak ayıran kurumun bu başarısının altında ise Rektör Latham'ın bir sonraki slaytta beyan ettiği üniversitenin "misyonu" yatıyordu;
"Dinamik, küresel ve girişimci bir üniversite".
"Türkiye dahil birçok ülkede sizinkine benzer bir misyon belirleyip yola çıkan bir sürü girişimci üniversite var; ama çoğu böylesi görkemli sonuçlara ulaşamıyor. Sizi bunlardan ayıran fark ne peki?"
John Latham konferans sonrası yaptığımız özel sohbetimizde bu sorumun yanıtına şöyle ilginç bir karşılık verdi: "Yerel, ulusal, bölgesel ve küresel değişimlere süratle uyum sağlayan bir eğitim ve girişimcilik ortamı yaratabilmek. Üniversite, kurulduğu 1843'ten beri konjonktürel değişimler sonucu birçok kriz yaşamasına karşın her seferinde zamana ayak uydurabilecek dönüşümü gerçekleştirebilmiş. Coventry şehrinin ticari dinamiklerini, bunun İngiliz ticaret ve ekonomisine katkısını ve bunun İngiltere'nin küresel düzlemdeki rekabet gücüne yansımasını hep birlikte düşünüp değerlendirebilen yapıda bir girişimci üniversiteyiz biz. Üniversitemizdeki TeknoPark sayesinde akademisyenlerimizin disiplinlerarası çalışma becerisini arttırmanın yanı sıra öğrencilerimizi de girişimcilik ve yenilikçilik süreçlerine dahil edebiliyoruz ve bu sinerji bizim gerek Coventry şehri, gerek İngiltere ve hatta uluslararası ölçekte cazibemizi arttırmakta."
Coventry Üniversitesi'nin Bilgisayar Mühendisliği Bölümü mezunu olan, iş kariyerinin önemli bir bölümü girişimcilik ve şirket yöneticiliğiyle geçmiş ve akademik bir unvanı olmamasına karşın rektörlüğüne atandığı üniversiteyi bir şirket gibi yöneten (yönetmesi istenen) Latham'ın verdiği mesajlar, aslında bir araya getirilmesi çok zorlu çabalar gerektiren iki kavram olan üniversite ile girişimciliğin, sadece eğitim boyutunda değil onun ötesindeki birçok faktörlerle de ele alınmasının gerekliliğini kanıtlar nitelikte.
Bir başka deyişle,
- Girişimciliği sadece akademisyenlerin öğrencilere verdiği ders, teknoparkı da şirketlere vergi teşviki sayesinde kira geliri olarak gören,
- Girişimcilik-yenilikçilik kriterleri fon aldığı kurumları kağıt üzerinde memnun etmekle sınırlı,
- Girişimcilik ve yenilikçilik projeleri kampüsünün olduğu yörenin ihtiyaçlarına sırtını dönen, ülkesinin ekonomisine ticari ve inovatif sıçrama boyutunda değer katmayan ve ülkesinin küresel alandaki rekabet gücüne katkı sağlamayan üniversiteler,
bir zahmet bu sevdadan vazgeçsin ve yüksek öğretimin geleneksel ihtiyaçlarına yanıt vermeye odaklansınlar. inanın toplumsal katkıları daha fazla olur!