Bir Elinde Tablet, Bir Elinde Akıllı Telefon; Umurlarında Dünya

Bir Elinde Tablet, Bir Elinde Akıllı Telefon; Umurlarında Dünya

Araştırmanın çalışmaları ne kadar sürdü?

-    Araştırma konunun belirlenmesi ile birlikte 18 aylık bir süreçte gerçekleşti. Toplamda 9 saha araştırması yapıldı. Her biri için önce kurgu hazırlandı. Akademik tutarlılıkları ve yöntemleri üzerinde çalışıldı. Aynı zamanda sektör uzmanlarının da görüşleri alındı. Sonra araştırma gerçekleştirildi. En son tüm veriler tek tek analiz edildi ve sonuçlan ele alındı. Bu dönemde her hafta bir gün 7. His Müşteri Öngörü Merkezi’nde araştırmama devam ettim. Ayrıca literatür taraması ve günlük olarak sektörel araştırma firmalarının raporlan devamlı olarak takip edildi. Güncel araştırma sonuçlarında Turkcell ekibinin büyük desteği vardı.

Ne kadar aralıklarla biraraya geldiniz?

-    Sık sık Turkcell’de bağlı bulunduğum departmanla ve danışman hocalarıyla toplantılar yaptık. Yapılacak saha araştırmalarına karar verildi. Ortak bir çalışma ile saha araştirmalarına başladık. Saha araştırmalarında, Turkcell’in dijital reklam departmanı ile ortak bir çalışma yapıldı. Türkiye’de tablet reklamcılığı konusunda başarılı ve öncü işler yapan Log Dergisi ekibi ile ortak çalışmalar yürüttük. Web ve tablet kısmında önemli destek sağladılar. İçerik tüketimi ve tablet reklamcılığına yönelik 5 saha araştırması gerçekleştirdik. Mobil reklam alt başlığımızı desteklemek için yine sektörün önde gelen mobil reklam networklerinden Mobilike ile 3 önemli saha araştırması yaptık.

E-KİTAP VE E-DERGİ OKUYORUZ

Sonuçlarda öne çıkan başlıklar neler?

-    Araştırmaya katılanların yüzde 7 Ti tabletim günde en az 1 saat kullandığını belirtirken, tabletlerin en yoğun kullanıldığı alanlar ise internet erişimi ve e-posta olarak öne çıktı. Temel internet kullanım alışkanlıklarını sosyal medya ve dijital iletişim platformları takip ediyor. Tablet kullanımıyla ilgili en ilgi çekici verilerden birisi de e-kitap ve e-dergi okuma istatistikleri olarak göze çarpıyor. Kullanıcıların yüzde 67’si tabletinden kitap okurken, dergi ve süreli yayın okuma oranı yüzde 78’e çıkıyor.

Mobil uygulamalarla ilgili çıkan sonuçlar da ilginç...

-    Evet, araştırmaya göre en çok satın alınan içerikler, mobil uygulama ve oyunlar. Cihazların en çok kullanıldığı mekanlar oturma ve yatak odaları olurken, en çok kullanılan zaman dilimleri ise şöyle sıralandı: Sabah saatlerinde işe başlamadan önce, hafta sonlan, tatiller. Nitelikli içeriğe ücretsiz olarak ulaşmak için reklam görüntülemeye sıcak bakan tablet kullanıcılarının uygulama veya internet tarayıcıda karşılaştıktan reklam ve tanıtımlarla etkileşim oranının bilgisayar ve akıllı telefonlardan daha yüksek olması da dikkat çekici.

Turkcell Akademi’nin bu projeye katkısı ne oldu?

-    Turkcell projenin başından sonuna kadar destek verdi. Hem araştırmanın kurgulanma aşamasında hemde saha araştırmaları sürecinde. Bağlı bulunduğum pazarlama araştırmaları departmanı ve onların vasıtasıyla isteklerimi ilettiğim diğer departmanlar sürekli belge ve bilgi sağladılar. Araştırma şirketlerinin hazırlamış olduktan raporlan ve sektörel tecrübelerini aktarmaktan çekinmediler. Mobil pazarlama ekibi, bir saha araştırması için özel mobil reklam kurguladı ve kampanya ile ilgili medya satın alması gerçekleştirdi. Her türlü veri ve istatistik araştırma için sağlandı.

Yakın dönemde başka bir konuda araştırma yapmayı düşünüyor musunuz?

-    Tablet ve akıllı cep telefonlan üzerinden gelişen ve yaygınlaşan mobil ticaretini incelemek istiyorum. Alışveriş alışkanlıklarımız artık online’a kayıyor. Online alışverişte de her an yanımızda olan mobil cihazların önemli pay alacaklarını düşünüyorum. Pazarlama ve Online ticaret (e-ticaret ve m-ticaret) alanlarında tablet cihazlar ve akıllı telefonların gelişen rolü büyük ihtimalle yeni araştırma konum olacak.