Küresel güvenlik ortamı Soğuk Savaş'ın sona ermesinin ardından büyük ölçüde değişirken Apartheid'in bitmesi de Güney Afrika'daki politik-sosyal yapılarda kayda değer değişimlere yol açtı. Sağlık ve eğitime ağırlık verildi ve güvenlik sektöründe birçok değişiklik yaşanırken konuya yaklaşımda da farklılık oldu.
Eski Güney Afrika Savunma Gücü 1994'te Güney Afrika Ulusal Savunma Gücü'nü kurmak amacıyla resmi olan ve olmayan birliklerle bütünleşti ve askeri-stratejik ortam, 1970'lerin başlarından itibaren sürmekte olan topyekün savaş yaklaşımından 1990'lar ortasında Demokrasi İçinde Savunma yaklaşımına geçti (Ferreira, 2013: 127) (Vrey, 2004: 97).
Güney Afrika Askeri Akademisi, 1 Nisan 1950'deki kuruluşundan beri; Soğuk Savaş'ın nükleer döneminde, Apartheictvn topyekün savaş zamanlarında ya da 1994'ten bu yana sürmekte olan Demokrasi içinde Savunma sürecinde; görev-yönelimli subay yetiştirilmesindeki askeri-akademik zorlukların üstesinden gelmeyi hedefledi (Visser, 2002: 186). SA (South Africa) Askeri Akademisi Güney Afrika Savunma Bakanlığı'na bağlı bir eğitim ve talim birimidir ve Stellenbosch Üniversitesi'nin 10 fakültesinden biri olan Askerlik Bilimi Fakültesi'ni içerir. Stellenbosch Üniversitesi, 1956'da akademik programların vasiliğini üstlenmiş ve Askerlik Bilimi Fakültesi üniversitenin Saldanha Koyu kampüsüne 180 kilometre mesafede bir uydu kampüs olarak, Güney Afrika'nın Batı Kıyısı'nda kurulmuştu (Visser, 2002: 190). Askerlik Bilimi Fakültesi, Güney Afrika'da Askerlik Bilimi alanında lisans diploması (BMil) veren tek Askerlik Bilimi fakültesi; SA Askeri Akademisi de Afrika'da bugüne kadar bağlamsal askeri eğitim vermekte olan en eski Askeri Akademi'dir.
'Andries M. Fokkens Askerlik Bilimi Fakültesi'nden MMil ve Stellenbosch Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi'nden Gelecek Çalışmaları alanında MPhil dereceleri sahibidir. Güney Afrika Ulusal Savunma Gücü'nde (SANDF) kaptanlık yapmıştır ve bu yazının yazıldığı tarih itibariyle Askerlik Bilimi Fakültesi'nde idari görevini sürdürmektedir.
Aşağıdaki tablo dış güvenlik ve eğitim ortamının Savunma Bakanlığı, Stellenbosch Üniversitesi ve SA Askeri Akademisi ile bağını göstermektedir. SA Askeri Akademisi iç ortamında iki temel aktör bulunur, Savunma Bakanlığı'na bağlı olan Askeri Gelişim Birimi ve Stellenbosch Üniversitesi altındaki Askerlik Bilimi Fakültesi. Bu bağlantı içinde, SA Askeri Akademisi, tüm subayların Askerlik Bilimi alanında temel lisans diploması (Bmil) aldığı eğitim, talim ve gelişim programı ile Savunma Bakanlığı'na üretken bir destek zemini sağlamaktadır.
Akademik personelin tümü ve idari personelin tamamına yakını Savunma Bakanlığı'nın çalışanlarıdır ve Stellenbosch Üniversitesi'nin onayına tabidirler. Ancak, Stellenbosch Üniversitesi idari görevler için Savunma Bakanlığı'nın onayıyla kendi personelini atayabilir (Anlaşma Tutanağı, 2012). Yatılı öğrenciler, subay adayları ve lisans eğitimlerine ek olarak üç sene boyunca profesyonel askeri eğitim alan memurlardır (Esterhuyse, 2007: 216). Fakülte, tüm Savunma Bakanlığı mensuplarına, interaktif telematik hizmetler vasıtasıyla ve uzaktan eğitim platformu üzerinden çeşitli lisans programlan sunar. Lisansüstü programlarına sadece Savunma Bakanlığı içinden gelenler kabul ediliyordu ancak 2014 yılı itibariyle tüm Yüksek Lisans ve Doktora programları ilgilenen herkese açık hale getirildi (SUN Websitesi, 2014).
Fakülte, Askeri Gelişim Birimi ile ortaklaşa olarak eğitim ve talim dengesine sahip programlar oluşturur. Askeri Gelişim Birimi askeri talimden, Fakülte ise bağlamsal askeri eğitimden sorumludur. Fakülte, kullanıcıların ihtiyaçlarına yanıt verebilmek için programları Savunma Bakanlığı ile yakın işbirliği içinde hazırlar. Savunma Bakanlığı, hem yüksek eğitim hem de askeri talim için gereken ortamın kurulması ve sürdürülmesi için gereken fiziksel, insani ve finansal kaynaklardan sorumludur (Esterhuyse, 2007: 216) (Anlaşma Tutanağı, 2012).
Stellenbosch Üniversitesi, Savunma Bakanlığı ile arılaşma dahilinde akademik programların oluşturulması, açılması ve kalitesinin kontrolünden sorumludur ve SA Askeri Akademisi'nin iç ortamı üzerinde büyük bir etkisi vardır. Akademisyenler ve savunma analizcileri birbirine benzer biçimde askeri eğitimin geçerliliği ve önemine dikkat çekmektedir. Esterhuyse; "eğitim, askeri güçlerin her zaman hazır olmasının ve değişen stratejik ve operasyonel ortamlara uyum sağlanılmasının zeminini teşkil eder" (2007: 47) diye belirtir. Paschal da, asimetrik tehditler oluşturan küçük düzensiz savaş gücünün yaygınlığına ve bu karmaşık operasyonel ortamı anlamanın önemine dikkat çeker (2006: 13-15). Esterhuyse (2006: 381) de bu konudaki görüşünü ve askeri eğitime olan desteğini aktarırken Paschal'ı destekleyerek eğitimin "subaylara siyasi, kültürel, dilsel, coğrafi ve diğer boyutlarda perspektifler kazandıran önemli bir araç olduğunu" hatırlatır. Bu perspektifler başarılı barış görevleri için gerekenleri tanımlamaktadır, ancak savaşmanın asimetrik doğası ışığında bu gereklilikler profesyonel askeriye çalışanları için de temel önbilgi durumuna gelmektedir. Eğitim, profesyonel askeriye mensuplarının, teknoloji, siyaset ve askeri doktrin ve jeo-politikteki sürekli değişimi ve konvansiyonel, düzensiz ya da barışçıl askeri operasyonlar esnasındaki sivil-askeri ilişkiler ve diğer faktörleri anlamasını sağlayacaktır (Esterhuyse, 2006: 47,51-52, 55).
SA Askeri Akademi'de yüksek öğretimin askeri talimle birleştirilmesi, modern Güney Afrika silahlı kuvvetlerine gelecek kuşağın liderlerini eğitme olanağı sağlamaktadır. Bağlamsal askeri eğitim, kullanıcıların ihtiyaçları ve yüksek öğretim standartlarıyla bir araya gelerek Savunma Bakanlığı'nın, silahlı kuvvetlerine akademik becerileri aşılamasına; Güney Afrika ve daha geniş bölgede öncü bir eğitimci olarak kendisini kanıtlamasına imkan verecektir.
Kaynaklar:
• Esterhuyse, A.J. 2006. Professional military education and training: Challenges facing the South African military. Defence Studies, 6(3), 377-399.
• Esterhuyse, A.J. 2007. Professional Military Education in the South African National Defence Force: The role of the Military Academy. Unpublished PhD-dissertation. Stellenbosch: Stellenbosch University.
• Ferreira, R. South Africa; From the Apartheid Army to a Post- Apartheid Defence Force. In Manganyi, C, Liebenberg, I, Potgieter, T. (Ed.) 2013. South Africa and Romania. Transition to Democracy and Changing Security Paradigms. (Just Done Productions; Durban)
• Memorandum of Agreement between the Department of Defence and Military Veterans and Stellenbosch University. 4 Mayıs 2012.
• Paschal, D.G. 2006. Irregular Warfare Impact on Professional Military Education. United States Army War College (USAWC) Research Project, 13-15.
• SUN Website. 2014. Faculty of Military Science. Available: http://sun.ac.za/english/faculty/milscience/about/historyAccessed: 10 Mart 2014.
• Visser: 2002. Marrying Sparta and Athens: The South African Military Academy and Task-orientated Junio Office Development in Peace and War, 1950-2001. Journal for Contemporary History, 27(3), 184-198.
• Vrey, F. 2004. Paradigm shifts, South African Defence Policy and the South African National Defence Force: From here to Where? Scientia Militaria: South African Journal of Military Studies, 32(2), 96-125.