Khas’ta Hoca-Öğrenci Birlikte Sergisi

Khas’ta Hoca-Öğrenci Birlikte Sergisi

Sanat ve Tasarım Fakültesi 10. yıl etkinlikleri arasında düzenlenen hoca- öğrenci çalışmaları, Mayıs-Ekim 2014'e kadar C Blok fakülte girişinde ziyaretçileriyle buluştu. Kadir Has Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mustafa Aydın ve Richard Buchanan (Case Western Reserve University; co-editor of Design Issues), Stephan Schmidt- Wulffen (The New Design University, St. Polten, Rector), Michael Sorkin (City College of New York), Martha Thorne

(IE & Pritzker Prize for Architecture), Robert Beauregard (Columbia University, GSAPP), Michael Hensel (Oslo School of Architecture and Design) gibi isimlerin katıldığı sergide, öğrenciler çalışmalarını ziyaretçilere tanıtma fırsatı buldular.

2013-2014 eğitim yılının Bahar döneminde Kadir Has Üniversitesi Endüstri Ürünleri Tasarımı bölümünce gerçekleştirilen çalışmaları bir de öğrenciler ve öğretim üyelerinden dinleyin:

ID 402 Bitirme Projesi VI
Proje Yürütücüleri: Prof. Dr. İlhan ERHAN, Yrd.
Doç. Dr. Ayhan ENŞİCİ

Bitirme projesi kapsamında bir araçla çekilebilen, taşınabilir mekânlara yönelik ürün fikrinin oluşturulması ve tüm alt öğeleri ile tasarlanması çalışması yapılmıştır. Günümüzde giderek önem kazanan mobilite-hareketlilik kavramı, insanların gittikleri yerlere ihtiyaçlarını yanlarında taşıyabilmeleri, ya da insanların bulundukları yerlere ihtiyaçların götürülmesi durumu olarak ortaya çıkmaktadır. Taşınabilir alanlar bir motorlu araca bağlanarak hareket ettirilebilir, canlı ve eşya taşımak üzere planlanmış hareketli araçlardır ve genellikle kapalı bir hacimden oluşmaktadır. Geleneksel konaklama ve seyahat amaçlı karavanların dışında mobil alanlar ofis, tanıtım, satış, WC, depo vb. birçok gereksinime yönelik olabilmektedir. Proje sürecinde özellikle konaklama ve seyahat dışı kullanım olasılıkları irdelenmiş ve farklı ihtiyaç noktaları tanımlanarak yeni ürün fikirleri geliştirilmiştir. Proje kapsamında kısa veya uzun süreli kullanımlara yönelik mobil alanlar, değişik sektörlerdeki kullanıcı grupları hedeflenerek tasarlanmıştır. Önerilen tasarım çözümleri kendi başlarına hareket etme becerisine sahip olmayan, ancak bir motorlu bir araca bağlanarak hareket ettirilebilen çözümler olarak ele alınmıştır. Dönem sonunda ortaya çıkan projeler; seyyar restoran, olay yeri inceleme, bilgi merkezi, sanat uygulama ve satış, atölye çalışması ve sergi, ekolojik tarım ve tatil, kobi bankacılığı, konser ve turne gibi alanlarda geliştirilen mobil alan çözümlerinden oluşmuştur.

Buse Dilara Kİ LİNÇ / Bitirme Projesi

1991 yılında İstanbul'da doğdum. Cağaloğlu Anadolu Kız Meslek Lisesi Grafik Tasarım Bölümü'nde okurken aynı zamanda karakalem dersleri aldım. 2009 yılında %50 burs ile giriş yaptığım Kadir Has Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü'nden 2014 yılında mezun oldum. Üniversite projelerimden biri İKSV Tasarım Bienali'nde sergilenmiş olup, bitirme projem Cİ-CO, fakültenin 10.yıl sergisinde yer almaktadır.

Cİ-CO içerisinde resim, geleneksel Türk sanatları, çini sanatı gibi çeşitli sanatsal aktivitelerin yapıldığı, ortaya çıkan ürünlerin sergilenip, satılabildiği mobil bir alandır. Cİ-CO halka açık veya kişisel olarak kullanıcıya iki çeşit kullanım alanı sağlar. Halka açık kullanımlarda daha geniş bir mekâna dönüşebilen Cİ-CO aynı zamanda açık hava deneyimi yaşatmayı da amaçlamaktadır.

Büşra CAN / Bitirme Projesi

1991 yılında Adana'da doğdum, ortaokul ve lise eğitimimi Antalya'da tamamladım. 2009 yılında Kadir Has Üniversitesi Endüstriyel Tasarım Bölümünü kazandım. 3 çocuklu Can ailesinin en küçük çocuğuyum. Annem ev hanımı, babam mobilya ve inşaat sektöründe çalışmaktadır. Bitirme projem motorlu veya motorsuz bir araç tarafından çekilen mobil alan tasarımıydı. Hedef kitlesi olarak 10-13 yaş aralığındaki çocukların okul dışında eğlenirken aynı zamanda öğrenim yapabilecekleri, motorlu bir araç tarafından çekilen interaktif bilgi aktarım merkezi, Mergöz'ü tasarladım. Kullanıcı merak ettiği yada öğrenmek istediği bilgiyi buradan dijital teknolojiler sayesinde elde eder. Mergöz, araştırma, uygulama ve okuma alanı olarak 3 bölümden oluşur. Öğrenci mobil alana girdiğinde ilk olarak araştırma alanından öğrenmek istediği bilgiyi elektronik ortamdan araştırır, daha sonra uygulama bölümünde interaktif teknolojileri; 3D panorama ve hareket algılayıcı sistemler gibi çağın son dönem ileri teknolojilerini kullanarak öğrenciye % 90 kalıcı öğrenim sağlanır. Son olarak, kullanıcı okuma alanından ilgili basılı yayını 15 günlüğüne ödünç alarak kullanıcıya gerçek kitap okuma deneyimi yaşatılır.

 

ID 302 Ürün Tasarım Stüdyosu IV

Proje Yürütücüsü: Prof. Dr. Oğuz BAYRAKÇI

(MSGSÜ)

Projenin hedefi, insan gücü ve insan gücüne yardımcı teknolojiyle (hibrit) çalışan, temiz enerjiyle hareket ve taşıma kültürünü destekleyen ulaşım ve ulaştırma araçlarının , sistemlerin ve yanal aksesuarların tasarımıdır. Projede ayrıca; mevcut ürünlerin analizi, bu ürünlerle ilgili problemlerin tanımlanması, tanımlanan problemlerin çözülmesi ve bu sayede mevcut ürün sistemlerinin geliştirilmesi aşamalarından oluşan nesne merkezli bakış açısının ötesinde, odak noktası olarak insanı alan, tanımlanan veya hedeflenen bağlamda insanın problemlerinin ve ihtiyaçlarının araştırıldığı insan merkezli bir kullanım senaryosu düşüncesinin tasarım sürecinin bütününe yayılması amaçlanmaktadır. Böylesine bir tavır yoluyla, insan zihninde neredeyse hep aynı nesneyi çağrıştırabilecek (örneğin bisiklet) birtakım uzlaşımsal kavramların ötesine geçerek proje ufkunun açılması hedeflenmektedir. Proje süreci sonunda ortaya çıkacak tasarım çözümünün temelinde sistematik bir araştırma sonucu elde edilmiş ve neden/sonuç ilişkileri kurulmuş teorik bir bilgi altyapısının bulunması da temel proje hedefleri arasındadır. Böylelikle görsel algı ve beğeniler doğrultusunda şekillenen reflekslerle oluşturulmuş iki boyutlu yüzeysel bir görüntünün ötesinde, ilişkileri doğru kurulmuş derinlikli bir anlam bütününün öğrenci tarafından bir tasarım çıktısı olarak önerilmesi önemlidir.

 

Arda ÜLGAY / Ürün Tasarım Stüdyosu IV

1992 Bandırma doğumluyum. Kadir Has Üniversitesi Endüstri Ürünleri Tasarımı 3. sınıf öğrencisiyim. 2010 yılında Erdek Lisesi'nden mezun olduktan sonra tasarım eğitiminin yeni şeyler yaratmaya, üretmeye, mevcudu sorgulayıp daha iyisini geliştirmeye, fark yaratmaya odaklı yapısı Endüstri Ürünleri Tasarımı bölümünü tercih etmeme sebep oldu. Bu doğrultuda çok önemli olduğuna inandığım görselleştirme yeteneklerimin yanı sıra analitik ve sayısal yeteneklerime de güveniyorum. Ürün Tasarım Stüdyosu 4 dersi kapsamında yapmış olduğum proje, anne ve çocuk ilişkisinin ön planda olduğu, hibrit olarak çalışan bir ulaşım aracıdır. Gremio, gerektiğinde insan gücünü kullanarak anne ve çocuğu güvenli bir şekilde bir yerden başka bir yere taşımaktadır. Ön kısımda bulunan gövdenin içerisine konumlandırılan çocuk, anne ile sürekli göz teması kurabilmektedir. Bu sayede çocuk herhangi bir rahatsızlık duymaksızın yolculuk edebilmektedir. Gerektiğinde ise anne, çocukla rahat bir şekilde ilgilenebilir. Aracın farklı bölgelerine konumlandırılan depolama alanları, alışveriş sonucunda eşyaları belirlenen kısımlara yerleştirilmesiyle, ulaşım rahat bir şekilde devam eder.

 

 

Cekl ROZANT / Ürün Tasarım Stüdyosu 4

1989 İstanbul doğumluyum. Kadir Has Üniversitesi Endüstri Ürünleri Tasarımı 3.sınıf öğrencisiyim. Geçen yıllar, bölümümüzün değerli hocalarının da sayesinde, aslında bu disiplinin gündelik alışkanlıklara yön verebilme noktasında ne kadar önemli bir role sahip olduğunu ve bu sayede dünyada birçok probleme çözüm üretmek noktasında ne kadar etkili kullanılabileceğini görmeme sebep oldu. Bunun üzerine geçtiğimiz 2013/14 eğitim yılının bahar döneminde Ürün Tasarım Stüdyosu 4 kapsamında, sürdürülebilir enerji kaynağı ile çalışabilecek bir taşıt tasarımına giriştiğimizde, bugün dünyanın birçok noktasında insanların ulaşım alışkanlıklarını çevresel duyarlılıkları çerçevesinde nasıl değiştirdiklerini göz önünde bulundurarak kendime üzerinde durulmasının çok önemli olduğuna inandığım "eğitim için taşıma" alanına yönelmeye karar verdim. Bu konuda özellikle ulaşım imkânlarının en zayıf olduğu kırsal alanlardaki öğrenciler için ne gibi yeniliklerin ve kolaylıkların sağlanabileceğinin arayışına girdim. Bunun sonucunda ortaya çıkan 'T-Gather" adlı proje, öğrencilere dağıtılacak bu konuda özelleşmiş bisikletler ve onları daha uzak mesafelerdeki okullara taşıyacak olan çekici bir araçtan oluşan öğrenci taşıma sistemidir. Bu proje kapsamında, öğrencilerin hem ruhsal hem de fiziksel gelişimlerine katkıda bulunacak bisikletlerin devlet tarafından öğrencilere dağıtılacağını öngörmekteyim. Kullanım senaryosunda, evlerinden en yakın mesafedeki buluşma noktasına kendi bisikletleriyle seyahat eden öğrenciler, bisikletlerini bağlantı pozisyonuna getirdikten sonra, elektrikli bir aracın içerisine bağlayarak okullarına seyahat etmektedirler.

 

Selim Can KÜÇÜKYILDIRIM / Ürün Tasarım Stüdyosu 4

1988 İstanbul doğumluyum. Sait Çiftçi İ.Ö.O. ve Bingül Erdem Lisesi'ni bitirdikten sonra (2005) Anadolu Üniversitesi'nde işletme okudum ve mezun oldum (2011). Bu süre içinde hayalimdeki bölüm için çalıştım çabaladım ve en nihayetinde Endüstri Ürünleri Tasarımı bölümünü Kadir Has Üniversitesi'nde kazandım (2010). Şimdi, 3. sınıfı bitirerek son seneme girmiş bulunuyorum. Fakültemizin 10. yıl sergisinde sergilenmek üzere bu dönemki projem seçildi. Projemin adı "FATBOY". Evlerde oluşan bitkisel atık yağların toplanması ve geri kazanımını sağlama amacıyla belediyeler ve özel şirketlerin kullanımı için tasarlanmıştır. Küçük boyutta olması sokaklarda daha rahat dolaşmasını sağlamaktadır. Böylece her bölgedeki evlere rahatlıkla ulaşıp atık yağlar toplanabilir. Ayrıca bu araçla birlikte 2 litrelik özel bidonlar tasarlanarak düzenli bir yağ toplama işlemi sağlanmaktadır. Doldurma ve boşaltmayı kolaylaştıran bidonlar sayesinde ev kullanıcıları ayrı bir aparata ihtiyaç duymadan atık yağlarını bu bidonlara aktarıp görevliye teslim edebilir, bu esnada boş bidonlarını alabilirler. Düzenli aralıklarla evler dolaşılarak atık yağ toplama döngüsü oluşturulmaktadır. Böylece hem topluma atık yağları dökmeyip geri kazandırma bilinci aşılanır hem de doğayı koruma adına gerekli adım atılmış olur.

 

İD 301 Ürün Tasarım Stüdyosu III / İD 401 Ürün Tasarım Stüdyosu V

Proje Yürütücüleri: Yrd. Doç. Dr. Ayşe COŞKUN ORLANDI, Araş. Gör. Çınar NARTER

"Mobility vs. Utility" for Samsonite Hareketlilik ve kullanılabilirlik kavramlarının ara kesiti, bahar dönemi Ürün Tasarım Stüdyosu III ve V grubu için kavramsal altyapıyı oluşturdu. Süreç boyunca hareketlilik kavramı, 21. yy.la birlikte kavramdaki dönüşüm ve bu dönüşümün seyahat pratiğine yansımaları tartışıldı, bu tartışmalar üzerinden proje öğrencileri kendilerine bir tasarım sorunu belirlediler. Öğrencilerin proje seviyelerine göre problem odaklı çalışabilmeleri için her iki seviye için farklı odak noktaları sunuldu. Proje kavramsal odakları, Proje V grubu için; 21 .yy. da değişen seyahat kavramına ve/veya değişen kent içi ulaşım koşullarına paralel kısa veya uzun süreli seyahatlerde kullanılacak; giyecek, kişisel malzeme vb. ihtiyaçlara yönelik, kullanıcı odaklı, taşıma koşullarında kendisi ve içindeki zarar görmeden sağlıklı ve uzun ömürlü olarak taşıma sağlayacak ürün tasarımı olarak verildi. Proje III içinse; kırsalda ve/veya kent çeperlerinde okul çağı çocuklarının defter, kitap vb. eğitim gereçlerini ve/veya yiyecek, günlük beslenme gereçlerini güvenli, konforlu taşımaları için ürün tasarımı olarak belirlendi. Proje sürecinde öğrenciler, ürün bileşenleri analizlerinin dışında kendi tasarım sorunu özelinde gözlemler yaparak tasarım sorununu kullanıcı odaklı olarak saptayarak bulgularını aktaran sunumlar yaptılar. Tasarım sürecinde tasarlanacak ürünün bavul, çanta ve seyahat aksesuarları alanında inovasyon lideri Samsonite marka değerleriyle örtüşmesi beklenmiş, ürün kimlik ve marka kimliği arasındaki bağ tasarım kriterleri arasında yer almıştır. Bu sürece katkı sağlaması açısından Samsonite Türkiye adına Satış Müdürü Doğan Tarhan ve Pazarlama Müdiresi Gamze Özbıyık öğrencilere Samsonite ürünleri, farklı ürün gruplarına ait teknik altyapı, malzeme ve Samsonite küresel pazarlama stratejileriyle ilgili sunumlar yapmış, bilgi aktarmışlardır.

 

Gökçe Elif GÖBÜT / Ürün Tasarım Stüdyosu 3

1992 doğumluyum. Kadir Has Üniversitesi'nde Endüstri Ürünleri Tasarımı 3.sınıf öğrencisiyim. Kullanıcı odaklı tasarım; ve farklı coğrafya ve kültürler üzerine tasarım yapmayı hedefliyorum.2013-2014 bahar dönemi, Ürün Tasarım Stüdyosu 3 proje kapsamında Samsonite markası için hibrit bir ürün tasarlamamız istendi. Ben de kullanıcı kitlemi kırsal kesimler veya kent çeperlerinde okula yürüyerek giden ilkokul çocukları olarak belirledim. "LifePACK", okul hayatındaki ihtiyaçlara göre tasarlanmış bir çanta. Kişiselleştirme, kullanım ve bakım kolaylığı için çıkarılıp takılabilen beş ayrı kompartmandan oluşuyor. Çocukların taşıma gereklilikleri olan yükleri rahat ve ergonomik taşıyabilmelerini amaçladım. Bu sebeple tüm kompartmanları işlevlerine göre özelleştirdim. Bunların, çocuğun düzen algısını geliştireceğini öngördüm.

 

Idoia Urain Descarga / Ürün Tasarım Stüdyosu 5

1992 doğumluyum. İspanya'nın Bask Bölgesi'ndeki Mondragon Üniversitesi'nde okuyorum. Erasmus kapsamında bir seneliğine öğretimine Kadir Has Üniversitesi'nde devam ettim. 2013-2014 bahar dönemi, Ürün Tasarım Stüdyosu 5 proje kapsamında Samsonite markası için hibrit bir ürün tasarlamamız istendi. İspanya'da üniversite ve işlerde yaygın bir davranış olan evden yemek getirme üzerine bir yemek ünitesi tasarlamayı amaçladım. "GAMELE" bünyesinde konteynır olarak kullanılan çantası, katlanabilir yemek kapları, çatal bıçak, soslar ve sıvı şişesi için bölümler bulunuyor.

 

ID 101 Ürün Tasarım Stüdyosu I / İD 102 Ürün Tasarım Stüdyosu II

Proje Yürütücüleri: Yrd. Doç. Dr. Aren Emre KURTGÖZÜ, Öğr. Gör. Serkan BAYRAKTAROĞLU

Sabun Dağıtıcı (Soap Dispenser) Tasarımı

Proje, kamusal mekanların lavabo ve tuvaletlerinde kullanılan sabun dağıtıcıların mekânsal veriler, kullanıcı davranışları, ürün görselliği ve iletişimi, bakım ve yükleme gibi kriterler ışığında analiz edilerek yeni tasarım çözümleri geliştirilmesine odaklanmaktadır. Mekanik çalışma prensiplerinin keşfedilebilmesi ve inovatif çözümler üretilebilmesi amacıyla elektromekanik donanım ve sensör gibi öğelerden kaçınılmış, ürünün manuel olarak kullanılması koşulu getirilmiştir.

Projede gerek fiziksel koşullar gerekse ambiyans açısından mekânsal verilerin belgelenmesi, tartışılması ve yorumlanması önemli yer tutmaktadır. Bu nedenle her öğrenciye, tasarım girdisi olarak farklı bir mekân verilmiştir. Mekân, aynı zamanda ürünün potansiyel kullanıcı karakteristiğine dair ipuçları barındırmaktadır.

Ürünün somut anlamda hijyenik kullanım gerekliliklerini sağlamasının yanında, "hijyen algısına dair görsel ve psikolojik verileri de kullanıcıya sunması beklenmiştir. Sabun dağıtıcı tasarımında çözülmesi gereken sorunlardan biri de, ürünün biri kullanıcı, diğeri işletme görevlisi ile olmak üzere iki farklı ara yüze sahip oluşudur.

Bu kriterler açısından ele alındığında, ilk göründüğünden daha karmaşık bir tasarım ürünü olan sabun dağıtıcılar tasarımın farklı yönlerini keşfetmek için en uygun nesneler arasındadır.

 

Nllgün ÖZAYGÜN / Ürün Tasarım Stüdyosu 2

Blob, hastaneler için tasarlanmış köpük dispanseridir. Çeşitli hastanelerde yaptığımız araştırmalar sonucunda yoğun ve gün boyu kullanım olduğunu gördük. Bu yüzden var olarak sabunluklardan farklı olarak tasarımda ana hedef pratik yenileme ve bunun yanında hijyenik olma amaç edinilmiştir. Pratik yenileme için dolum yapılan hazneli sabunluklardan farklı olarak tek kullanımlık vakumlu poşetler tercih edilmiştir. Vakumlu poşet üst taraftan ana gövdeye mandallanarak sabitlenmiş ve elastik formun alt kısımda yığılması engellenmiştir. Ayrıca hijyen için minimum temas yüzeyi oluşturmak amaçlanmıştır. Sadece parmak uçları ile itilerek kullanılmaktadır. Ürünün ana gövdesi ABS plastikten oluşmaktadır aynı zamanda ana gövde ile duvara sabitlenmektedir, üzeri akrilik şeffaf fanus ile kapatılarak ürünün güvenliği tamamlanmıştır. 

Burak DEMİR / Ürün Tasarım Stüdyosu 2

FoaMaker, uçaklar için tasarlanmış bir sabunluktur. Yapılan araştırmalar ve incelemeler doğrultusunda uçaklardaki sabunluklarda hijyenin, diğer sabunluk kullanılan mekânlara nazaran daha ön planda olduğu görülmektedir. Uçaklarda hali hazırda bulunan sabunluklar genellikle tek kullanımlık ve mobil olarak tasarlanmıştır. Bu tasarımda alışılagelmiş olanın dışında bir ürün biçimi amaçlanmıştır. Ürün tasarımındaki ana hedef hijyendir bu yüzden tek kullanımlık köpük kapsüllerine sahiptir. Bu kapsüller üzerinde ne marka ve ne tür materyal olduğunu görebiliriz. ABS plastikten oluşan ana gövde nervürlerle desteklenerek mukavemet sağlamaktadır. Buton ve Pompa kısımları yivlidir, dolayısıyla sökülüp takılabilir ve herhangi bir arıza sonucunda değiştirilebilir. Ürünün beyaz rengi hijyeni ve sadeliği temsil eder, aynı zamanda uçağın tasarımı da göz önünde bulundurarak bütünlük sağlamak ikincil amaçtır.