Yönetmen Çağan Irmak’ın Issız Adam filmini Kızsız Adam adı ile parodisini çeken, efsanevi Grease müzikalindeki dans sahnelerini Kadir Has Üniversitesi öğrencilerini dans ettirerek uyarlayan İletişim Fakültesi Reklamcılık Bölümü mezunu, halen Film ve Drama yüksek lisans öğrencisi Can Sarcan son olarak da fantastik filmlerin baş yapıtlarından Yüzüklerin Efendisi’ni Yüzüklerin Beyefendisi adı ile çekti. Sarcan’ın başarı öyküsünün arkasında ilk yıllar tek uzun bir film yapmak yerine kısa ama çok film yapmak olduğu yatıyor.
KISA VİDEO FİLMLERİNİN 24 YAŞINDAKİ GENÇ YÖNETMENİ CAN SARCAN: “BAŞARI İÇİN HAYATA FARKLI YAKLAŞMAK GEREK.”
Biz seni Kızsız Adam videosu ile tanıdık. Ardından Grease, Yüzüklerin Efendisi videoları geldi. Sırada ne var?
- Kendi film şirketimi kurdum. Adı Filmisarcan. Bir yıllık bir şirket. Internet reklamları ve internet için kısa viral videolar çekiyorum.
Neden sinema değil de internete yöneldin?
- Çünkü gelecek internette. Bu alana yönelmek gerekli. Artık evde oturup dizilerin yayın saatinin gelmesini beklemeyip; günün sonunda, internetten, izlemek istediği dizileri izleyen bir nesil oluştu. Dijital ajansların sayısının artması da bunu kanıtlıyor.
Filmlerinin izleyicisi kim?
- Geniş bir internet izleyici kitlem var. Videolarımı yıllardır internete koyuyorum, internet etkileşimli bir ortam olduğu için izleyicilerin nabzını yoklamak da mümkün olabiliyor.
YEDİ YILDA 350 ÇEKİM
Reklamcılık okudun ama yönetmen oldun.
- Bana göre önemli olan; ne okuduğun değil ne olmak istediğin ve bunun için ne kadar uğraştığındır. Hiç boş durmadım. Kendimi geliştirmek için sürekli çekim yaptım. Yedi yılda 350 civarında projeyi ekibimle hayata geçirdim.
- Demek ki ekip çalışması önemli.
Başarının başka bir sırrı da iyi bir ekip oluşturmak. Bu ekip oluşturma işini birinci sınıftan itibaren yapılması gerekiyor. Beni projelerimde altı kişilik bir ekip devamlı destekledi. Üniversite arkadaşım Hayrettin ile yeteneklerimiz birbirini tamamladı. Bu, ikimizin şu anki başarısında oynayan önemli bir rol.
Aklıma takıldı, 350 projeyi ödev için mi yapmıştın?
Projelerin yalnızca 10-15’i ödevdi. Çektiğim bütün filmlerin kurgu ve montajını kendim yaptığım için artık çekimleri daha kolay yapabiliyorum. Zamanla, set anında montajda neleri kullanacağım bilmem bana çekimlerde büyük fayda sağladı.
İlk başta, tek bir filme niye yoğunlaşmadın?
- Evet. Çoğu kişi bütün sene tek bir film üstüne yoğunlaşıyor. Bu onlar için biraz zaman kaybı. Küçük projelerde bol bol tecrübe kazandıktan sonra daha büyük projeler yapmak daha kolay oluyor
SABAHLARI ÇEKİM, AKŞAMLARI MONTAJ
Bu kadar yoğunluğun içinde kendine ve arkadaşlarına vakit ayırabildin mi?
- Çekimler sürecinde biraz asosyal kaldım. Hayatım sabahlan çekim, akşamlan montajla geçiyor. Ama bu durumdan pek şikayetçi değilim. Aksine yaşamaktan böyle zevk alır oldum. Başarı için hayata farklı yaklaşmak gerek.
Üniversite, projelerine destek verdi mi?
- İşin başından beri üniversitem bana her türlü desteği verdi. Belirli şeyleri başardıktan sonra insanlar sana daha çok güvenir oluyorlar ve bu da farklı projeleri gerçekleştirmeni kolaylaştırıyor. En son filmim Yüzüklerin Beyefendisi’nin galasını Kadir Has Üniversitesi’nde yaptık.
Üniversite seni destekledi ama sen de üniversiteden kopmuyorsun.
- Evet, üniversitemi seviyorum. Grease müzikalini de üniversitede çektim. Eski öğrenciler beni tanıyor. Onlarla güzel projeler ürettik. Yeni öğrencilerle de bunun devam etmesini istediğim için bu tür projeler yapmaya devam ediyorum. Ayrıca sektörde, medyada ve çevrelerde mezun olduğum üniversitemin iyi bilinmesini istiyorum.
GREASE VE APAÇİ ESPRİSİ
Yeni projeler var mı?
- Amacım sınırlarım zorlamak. Hedefim ise her projede önceki projemdeki kaliteyi aşmak. Şu anda çekimlerine hazırlandığım yeni bir müzikalim var. Bu müzikalde kendimi, kullandığım ekipmanları ve çekim kalitesini bir üst kademeye çıkartmaya çalışacağım.
Grease müzikalini tıpatıp mı çektin?
- Evet orjinalinin aynısını yaptık. Sadece apaçi dansı şakasını ekledik. Apaçi esprisi müzikalin bu kadar büyük patlama yapmasında etkili oldu. Yeni müzikal bu defa tamamen orjinal olacak. Birinci sınıfta ‘Pump It’ adlı bir çekim yapmıştım. Üniversitenin tanıtımında önemli rol oynadı. Yeni müzikalin de aynen öyle olmasına gayret edeceğiz.
Uzun metrajlı film projen olacak mı?
- Nisan ayında uzun metrajlı bir filmde görüntü yönetmenliği yapacağım. Yaz aylarında ise kendi projem üzerinde çalışmayı düşünüyorum.
İlginç anılarınız çoktur şimdi.
- Yönetmen Çağan Irmak filmimi izledikten sonra beni arayıp filmi beğendiğini ve görüşmek istediğini söyledi. Ertesi gün evime geldi, yani beni evine çağırmadı ya da bir cafede buluşmadı. Ben ve bütün ekiple sohbet etti. Filminin parodisini çeken ekiple görüşen Irmak’ın bu davranışı onun büyüklüğünü gösterir. Irmak ile yaptığım sohbet bana yön verdi. Ardından ‘Odam ve Oğlum’u çektik. Güzel bir deneyim oldu. 40 dakika boyunca Ayvalık’ta, ‘Babam ve Oğlum’ filmi ile aynı mekan, aynı ışık ve kostümlerle bir sürü kişi bir arada çalışarak güzel bir sonuç aldık.
Yönetmen Çağan Irmak’ın beğeni toplayan ‘Issız Adam’ filmi Can Sarcan ve ekibi tarafından ‘Kızsız Adam’ adı ile 2009 Mart ayında yeniden çekilmiş ve internette en çok tıklanan kısa filmi olmuştu. İki yıl içinde 4.5 milyon kez internet ortamında izlenen halen de tıklanmaya devam eden film yazılı ve görsel medyada da çok ses getirdi.
1978 ABD yapımı Grease'in yönetmeni Randal Kleiser, İnternette tıklanma rekoru kıran Sarcan'ın Grease müzikali için "filmini gönderdiğin için teşekkürler. Çok eğlenceli. Tüm sahneleri büyük bir detayla aynısını yapmışsınız" şeklinde e-mail gönderdi. Yayımlandığı günden itibaren 15 gün içinde 3 milyon kişinin tıkladığı Grease müzikalinin ardından Sarcan, 14 Şubat'ta internette paylaşılan 4 dakikalı bir klip daha çekti. Bu kez küpte yalnızca Kadir Has Üniversitesi öğrencileri değil öğretmenleri de dans ediyor.
Sarcan’ın sinemacı olmak isteyen gençlere tavsiyeleri Ben de 24 yaşında genç bir sinemacıyım. Sinemayla uğraşan herkesin devamlı yeni şeyler denemeleri, üretmeleri gerekiyor. Bir şey hayal edip onu çevresindeki insanlara anlattıktan sonra, hep beraber çekim günü hayal edilen şeyin gerçekleşmesi için koşturmak ve montaj bittiğinde hep beraber hayalini kurulan şeyi görsele dökülmüş bir şekilde izlemek çok farklı bir duygu. Bu emek verilip üretilen filmlerin evde, dvd kutularında saklanmadan internet ortamında yayınlanması gerekiyor. Bir filmi çekip internette yayınladığım gün; benim için o proje için bittiği sıradaki projenin başladığı gün demek.